sobota, 5 lutego 2011

Zasady tworzenia sił zbrojnych

Cześć!

To takie ogólne założenia co do tworzenia sił zbrojnych. Każde państwo ma stale siły zbrojne, bez dodatkowego kosztu, w liczebności 3 % ludności. Zbudowanie zamku i garnizonu zwiększa te procenty o +1 % (bonus dolicza się tylko raz, niezależnie od liczby posiadanych garnizonów i zamków). Siły te są rozłożone miedzy Generala (armia), Marshala (strażnicy dróg) i Wardena (gwardia miejska). 1/10 tych żołnierzy ma heroic class 2, pozostałe 9/10 ma NPC class 2.

Na każdy 1000 ludności do armii przybywa jeden bohater heroic class 4.

Na początku rekruci startują z pustymi rękami, ew. kostur czy laga. Sprzęt dokupuje im się za BP. Przelicznik jest podany na jedną setkę ludzi:

Zestaw podstawowy
- leather armor, heavy wooden shield, shortspear
- 1 BP

Zestaw żołnierza
- hide armor, heavy wooden shield, longsword
- 2 BP

Zestaw łucznika
- composite longbow, leather armor, short sword
- 2 BP

Zestaw rangera
- chainshirt, composite longbow, greataxe
- 7 BP

Zestaw ciężkiej piechoty
- chainmail, heavy steel shield, longsword
- 9 BP

Zestaw gwardzisty
- chainmail, halberd
- 8 BP

Zestaw zwiadowcy
- leather armor, composite shortbow, light horse, shortspear
- 5 BP

Zestaw lekkiej jazdy
- studded leather, composite shortbow, light horse (combat trained), buckler, lance
- 9 BP

Zestaw ciężkiej jazdy
- banded mail, heavy steel shield, masterwork lance, warhammer, heavy horse (combat trained) with studded leather barding
- 42 BP

Zestaw prawdziwego rycerza
- full plate armor, heavy steel shield, heavy crossbow, masterwork lance, warhammer, heavy horse (combat trained) with chainshirt barding
- 122 BP

2 komentarze:

  1. Nie przemawiają do mnie te ceny i dane... jeśli jeden BP to 4 000 i przewidujesz tutaj tylko ekwipunek, to gwardziści powinni kosztować 4BP
    100x(150+10)=16000
    A zwykłych wieśków uzbrajam za 3BP 1000
    1000x(10+2)=12000
    Nawet zwykli żołnierze
    100x(15+15+3)=3300 nie osiągają ceną 1 BP.
    Można powiedzieć, że jest jeszcze utrzymanie, ale kwestie utrzymania armii moim zdaniem rozpatruje consumption, bo na coś muszą te pieniądze iść.
    Ekwipunkowanie rycerzy w zbroje... w normalnych warunkach to by nie przeszło, Marchia jest jednak nietypowym państwem i wyobrażam sobie taką sytuację.
    Aczkolwiek rekrutowanie rycerzy, rangerów i zwiadowców w setkach jest wg. mnie ostro abstrakcyjne, a w przypadku ciężkiej i lekkiej kawalerii ma sens przy państwach większych.

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. 1 BP to 2k i wtedy wszystkie obliczenia się zgadzają. Zaokrąglałem w górę lub w dół, zgodnie z regułami matematyki.

    2. Reguły są podane ogólnie, nie pisałem ich specjalnie dla Tuskwitanii. Można oczywiście kupować mniejszą ilość wyposażenia za BP, można też kupować je za własne pieniądze na sztuki.

    3. Jeśli zrekrutujesz fabularnie jakiegoś NPC-a rycerza, to oczywiście przychodzi on do Ciebie z tym co ma (zbroją i bronią).

    4. Tak, te 3-5 % jest utrzymywane z Consumption. Można robić zaciąg za dodatkowe Consumption na miesiąc, ale na razie nie podawałem do tego zasad (bo chyba nie ma potrzeby, nie idziecie na wojnę).

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń