piątek, 28 stycznia 2011

Charm person


Hej!

Dzisiejsza notka poświęcona jest czarowi charm person. Najpierw opis:

This charm makes a humanoid creature regard you as its trusted friend and ally (treat the target's attitude as friendly). If the creature is currently being threatened or attacked by you or your allies, however, it receives a +5 bonus on its saving throw.

The spell does not enable you to control the charmed person as if it were an automaton, but it perceives your words and actions in the most favorable way. You can try to give the subject orders, but you must win an opposed Charisma check to convince it to do anything it wouldn't ordinarily do. (Retries are not allowed.) An affected creature never obeys suicidal or obviously harmful orders, but it might be convinced that something very dangerous is worth doing. Any act by you or your apparent allies that threatens the charmed person breaks the spell. You must speak the person's language to communicate your commands, or else be good at pantomiming.

I teraz kilka słów wyjaśnienia. Co oznacza "being threatened"? W D&D przyjmuje się, że jest to wyciągnięcie lub posiadanie wyciągniętej broni, atak lub rzucenie czaru (dowolnego czaru, chyba, że "zagrożona" istota ma Spellcrafta, zda test i wie, że jest on całkowicie niebojowy).

Mamy więc taką sytuację. Troll (humanoid z subtypem giant) biegnie na drużynę, wymachując maczugą i wykrzykując przekleństwa. Jeśli bohaterowie nie mają dobytej broni, a pierwszym czarem rzuconym na trolla, będzie charm person, to nie dostaje on bonusa +5! To, że on grozi poszukiwaczom przygód, nie znaczy, że oni grożą jemu. Jeśli save mu się nie uda, staje się friendly:

If you cast charm person and the target fails its Will save, it becomes your friend and must "perceive your words and actions in the most favorable way." But according to the NPC Attitude Table, a friendly character is willing to "chat, advise, offer limited help, and advocate." Fighting on your behalf is outside the realm of friendly -- only a helpful NPC (one step above friendly on the table) can be counted on for that kind of aid.

Jeśli jednak rzut mu się uda i np. inny czarodziej znowu spróbuje rzucić na niego charm person, troll już ma +5 do save'a (bo warunek "threatened" został spełniony).

I jeszcze ten fragment:

Any act by you or your apparent allies that threatens the charmed person breaks the spell.

Więc gdy są dwa trolle, i tylko jeden jest zauroczony, tego drugiego drużyna może spokojnie zabić bez złamania czaru.

Linki pomocnicze, do 3.5, ale zawsze:

Zwróćcie także uwagę na poszerzoną notkę:

Umiejętności społeczne

4 komentarze:

  1. Mamy 2 trolle
    Zauroczyliśmy 1 Trolla, ale w tym momencie wyciągamy broń a ja rzucam CP na drugiego. Ten pierwszy nie odbiera tego za atak na siebie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgodnie z tą interpetacją, którą przyjąłem - nie. Ten drugi będzie miał jednak +5 do Will save'a.

    Nalezy wspomnień, że istoty, które lubią się bardziej niż trolle (na przykład, ND kompani) mogą w ten sposób wyjść z charm person. Wszystko zależy od konkretnego przypadku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że to napisałeś bo już myślałem, że np. zcharmowany oleję sprawę jak obok będą chlastać Pawła:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chlastać nie, ale np. taka sytuacja

    Lodovic jest charmed.
    Zły czarnoksiężnik: Pax, pax! Pokój między chrześcijany!
    Eckhardt: Nie, utnę ci głowę!
    ZC: Widzisz Lodovicu, twój kolega jest agresywny. Muszę przerwać ten rozlew krwi (charm person).
    Lodovic: Spoko
    Rycerz w czarnej zbroi: A ja Eckhardta rozbroję, albo przytrzymam!
    Lodovic: Spoko.
    Płonący szkielet: A ja go podpale!
    Lodovic: Nie spoko [zrzuca charm person].

    OdpowiedzUsuń